أفضل المواقع لتحميل أكواد جاهزة مفتوحة المصدر

أفضل المواقع لتحميل أكواد جاهزة مفتوحة المصدر

أكواد HTML جاهزة للتطبيقات, أكواد كوتلن جاهزة, مشاريع جاهزة بلغة html css, أكواد برمجة جاهزة
أفضل المواقع لتحميل أكواد جاهزة مفتوحة المصدر


أفضل المواقع لتحميل أكواد جاهزة مفتوحة المصدر

مواقع لتحميل أكواد جاهزة مفتوحة المصدر سواء كنت مبرمج محترف أو مبتدئ، امسك البوست ده مينفعش يعدي منك لو كنت محترف برمجة أو لسه بادئ أو حتى لسه تتعلم، فـ انت كده كده هتحتاج مجموعة من الأكواد الجاهزة  اللي تختصر لك الوقت، أو اللي من خلالها تقدر تتعلم أداء مجموعة من المهمات  اللي هتحتاجها في طريقك للاحتراف، وكمان ستحتاجها في مشاريعك.

هنا بقى هقولك على أفضل مواقع هتلاقي فيها أكواد جاهزة مفتوحة المصدر، وهتفيدك جدًا:

أفضل المواقع لتحميل أكواد مفتوحة المصدر



من الإعتيادي كمبرمج ان تبحث عن اكواد ومشاريع مفتوحة المصدر لتستفيد منها في برمجة مشاريعك او تتعلم منها اداء بعض المهام المتقدمة والتي لاتتواجد شروحات لها بشكل مباشر ، وبالتأكيد انك قد حاولت البحث في محرك البحث جوجل عن مشاريع معينة او اكواد محددة ، وبنسبة كبيرة لن تجد ماتريده بالضبط ، ولكن لاتقلق هناك مصادر خاصة ستقدم لك العديد من المشاريع والاكواد مفتوحة المصدر ، لتستفيد منها وتوظفها حسب احتياجاتك ، في هذا المقال سنقدم لك مجموعة مميزة من المواقع التي توفر عنك الكثير من الوقت والجهد في البحث عن مشاريع واكواد مفتوحة المصدر.


1️⃣️ موقع Github:

 موقع Github من المواقع الضخمة والكبيرة جدًا واللي بتجمع كتير من  المبرمجين في مختلف مناطق العالم، وموقع قديم جدًا، وبيتيح للمبرمجين  والمطورين مشاركة مشاريعهم الخاصة بمصدر مفتوح مع باقي الناس أو مع الناس  اللي بتتابعهم على حسابهم، وموجود في الموقع آلاف المطورين والمبرمجين،  وبيسمحلك تأخذ المشاريع اللي إنت عايزها، والأكواد الجاهزة للتعديل، وكمان  محرر عشان تحرير الأكواد البرمجية من الموقع وتجربتها.

2️⃣️ موقع searchcode:

 ده بقى من أهم المواقع بالنسبة لأعظم المبرمجين، لأنه بيحتوي على أكتر من  20 بليون سطر برمجي، وأكتر من 7 ملايين مشروع برمجي، وده أكتر من اللي انت  ممكن تحتاجه أصلًا، وكمان الموقع مجاني فتقدر تأخد المشروع اللي إنت عايزه  أو الكود اللي إنت عايزه براحتك.

أقرأ أيضا: تعلم لغات البرمجة مجانًا وأحصل على راتب خيالي

3️⃣️ موقع Open Hub:

 موقع ضخم جدًا، هتلاقي فيه كل اللي يخص الأكواد البرمجية، وأكتر من 30 بليون سطر برمجي مخصص ليك، وكمان يعتبر محرك بحث على الأكواد.

4️⃣️ موقع CodeProject :

 لو بقى عايز مشاريع كاملة في كل اللغات البرمجية يبقى هتلاقي طلبك في  الموقع ده، ده موقع تابع لشركة مايكروسوفت خاص بالمبرمجين وفيه الآلاف من  المطورين والمبرمجين من جميع أنحاء العالم، وكلهم بيشاركوا أعمالهم و  مشاريعهم على شكل ملفات مفتوحة المصدر، وتقدر تنسخ وتعدل عليها وكمان تطرح  أسئلتك بكل سهولة.

أقرأ أيضا: تعلم البرمجة و انت في المنزل من خلال أجهزة الموبايل

5️⃣️ موقع Codota:

 لو انت مطور تطبيقات أندرويد فده أفضل موقع ممكن تلاقيه، وتقدر تأخد أكواد  التطبيقات وكل حاجة تحتاجها تخص تطبيقات الأندرويد من عليه، والموقع فيه  طريقة إحترافية للبحث عن أكواد مفتوحة المصدر.

6️⃣️ موقع CodePen.io:

 لو انت بقى مصمم أو مبرمج ويب، الموقع ده هيفيدك جدًا، ده بقى موقع تواصل  إجتماعي للمبرمجين ومصممي مواقع الويب بيسمحلك الموقع بكتابة الأكواد  البرمجية وإدراتها وكمان مشاركتها مع غيرك، وكمان الإستفادة من تصميمات  غيرك. والموقع كمان بيحتوي على محرر أكواد، وكمان تقدر تحصل منه على  تعليقات وتقييم لمشروعك على الموقع.

أقرأ أيضا: ماهي لغات البرمجة المستعملة في القرصنة الأخلاقية؟

7️⃣️ موقع CodeAnyWhere:

 الموقع ده زي موقع CodePen بالظبط، بس ده نسخة مطورة وإحترافية وبيتميز  بمجموعة من المميزات كتدعيمه للغات اللي بتتعامل مع السيرفرات زي php و  python و java . والموقع ده بيحتوى على أكتر من 350 مليون ملف من الأكواد  مفتوحة المصدر، وبيسمحلك الحصول على الأكواد بكل سهولة، وكمان مشاركتها  بطريقة إحترافية.

أقرأ أيضا: أفضل مواقع اكواد جاهزة ومفتوحة المصدر

7️⃣موقع stack overflow:

لو انت مبرمج او مصمم فالموقع ده هيفيدك جدا ده بقى تسأل عن أي مشكله في كل اللغات البرمجية يبقى هتلاقي طلبك في  الموقع ده.


مقالات ذات صله

أكواد HTML جاهزة للتطبيقات

أكواد برمجة جاهزة

أكواد كوتلن جاهزة

أكواد html و css جاهزة

مشاريع جاهزة بلغة html css



أفضل المواقع لتحميل أكواد جاهزة مفتوحة المصدر
كاتب المقال : نجم
اسمي نجم.. مهووس بالتقنية والالعاب والفنون والعلومِ والقراءة وملم بآخر المستجدات على شبكات التواصل الاجتماعي، وتم اختيار أسم هذه المدونة "عشوائيات الأنترنت" للتعبير عن عشوائيات الموجودة في الانترنت.
تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق