أفضل مواقع اكواد جاهزة ومفتوحة المصدر

أفضل مواقع اكواد جاهزة ومفتوحة المصدر
أفضل مواقع اكواد جاهزة ومفتوحة المصدر

أفضل مواقع اكواد جاهزة ومفتوحة المصدر

سواء كنت مبرمج محترف أو مبتدئ، امسك المقال ده مينفعش يعدي منك لو كنت محترف برمجة أو لسه بادئ أو حتى لسه تتعلم، فـ انت كده كده تحتاج مجموعة من الأكواد الجاهزة اللي تختصر لك الوقت، أو اللي من خلالها تقدر تتعلم أداء مجموعة من المهمات اللي هتحتاجها في طريقك للاحتراف، وكمان هتحتاجها في مشاريعك 

 هنا بقى هقولك على أفضل مواقع هتلاقي فيها أكواد جاهزة مفتوحة المصدر، وهتفيدك جدًا، اقرأ أيضا: أسهل طريقة لتعلم الهكر الأخلاقي واكتشاف الثغرات خطوة بخطوة.

 إليك أفضل مواقع اكواد جاهزة ومفتوحة المصدر

1- أفضل موقع اكواد جاهزة ومفتوحة المصدر  Github:

 موقع Github من المواقع الضخمة والكبيرة جدًا واللي بتجمع كتير من المبرمجين في مختلف مناطق العالم، وموقع قديم جدًا، وبيتيح للمبرمجين والمطورين مشاركة مشاريعهم الخاصة بمصدر مفتوح مع باقي الناس أو مع الناس اللي بتتابعهم على حسابهم، وموجود في الموقع آلاف المطورين والمبرمجين،  وبيسمحلك تأخد المشاريع اللي إنت عايزها، والأكواد الجاهزة للتعديل، وكمان محرر عشان تحرير الأكواد البرمجية من الموقع وتجربتها أفضل مواقع اكواد جاهزة ومفتوحة المصدر.


الموقع: من هنا

أكواد مفتوحة المصدر
أفضل مواقع اكواد جاهزة ومفتوحة المصدر

2- أفضل موقع اكواد جاهزة ومفتوحة المصدر searchcode:

 ده بقى من أهم المواقع بالنسبة لأعظم المبرمجين، لأنه بيحتوي على أكتر من 20 بليون سطر برمجي، وأكتر من 7 ملايين مشروع برمجي، وده أكتر من اللي انت ممكن تحتاجه أصلًا، وكمان الموقع مجاني فتقدر تأخد المشروع اللي إنت عايزه  أو الكود اللي إنت عايزه براحتك، اقرأ أيضا: ماهي برامج الاختراق المستخدمة في سلسلة Mr Robot؟

 الموقع: من هنا


3️- أفضل موقع اكواد جاهزة ومفتوحة المصدر Open Hub: 

 موقع ضخم جدًا، هتلاقي فيه كل اللي يخص الأكواد البرمجية، وأكتر من 30 بليون سطر برمجي مخصص ليك، وكمان يعتبر محرك بحث على الأكواد.

 الموقع: من هنا

أكواد مفتوحة المصدر
أفضل مواقع اكواد جاهزة ومفتوحة المصدر

4️- أفضل موقع اكواد جاهزة ومفتوحة المصدر CodeProject: 

 لو بقي عايز مشاريع كاملة في كل اللغات البرمجية يبقى هتلاقي طلبك في الموقع ده، ده موقع تابع لشركة مايكروسوفت خاص بالمبرمجين وفيه الآلاف من المطورين والمبرمجين من جميع أنحاء العالم، وكلهم بيشاركوا أعمالهم و  مشاريعهم على شكل ملفات مفتوحة المصدر، وتقدر تنسخ وتعدل عليها وكمان تطرح أسئلتك بكل سهولة، اقرأ أيضا: أسهل طريقة لتعلم الهكر الأخلاقي واكتشاف الثغرات خطوة بخطوة

 الموقع: من هنا



5️- أفضل موقع اكواد جاهزة ومفتوحة المصدر Codota :

 لو انت مطور تطبيقات أندرويد فده أفضل موقع ممكن تلاقيه، وتقدر تأخد أكواد التطبيقات وكل حاجة تحتاجها تخص تطبيقات الأندرويد من عليه، والموقع فيه طريقة إحترافية للبحث عن أكواد مفتوحة المصدر.

 الموقع: من هنا


6️- أفضل موقع اكواد جاهزة ومفتوحة المصدر CodePen.io: 

 لو انت بقي مصمم أو مبرمج ويب، الموقع ده هيفيك جدًا، ده بقي موقع تواصل  اجتماعي للمبرمجين ومصممي مواقع الويب بيس محلك الموقع بكتابة الأكواد البرمجية وإدارتها وكمان مشاركتها مع غيرك، وكمان الاستفادة من تصميمات غيرك. والموقع كمان بمحتوي على محرر أكواد، وكمان تقدر تحصل منه على تعليقات وتقييم لمشروعك على الموقع.

 الموقع: من هنا


7️- أفضل موقع اكواد جاهزة ومفتوحة المصدر CodeAnyWhere:

 الموقع ده زي موقع CodePen بالضبط، بس ده نسخة مطورة واحترافية وبيتميز  بمجموعة من المميزات كتدعيمه للغات اللي بتتعامل مع السيرفرات زي php و  python و java . والموقع ده بيحتوى على أكتر من 350 مليون ملف من الأكواد مفتوحة المصدر، وبيسمحلك الحصول على الأكواد بكل سهولة، وكمان مشاركتها بطريقة احترافية.

 الموقع: من هنا


8- أفضل موقع اكواد جاهزة ومفتوحة المصدر stack overflow:

لو انت مبرمج أو مصمم فالموقع ده هيفيدك جدا ده بقي تسأل عن اى مشكله في كل اللغات البرمجية يبقى هتلاقي طلبك في الموقع ده.

 الموقع: من هنا



نجم
بواسطة : نجم
اسمي نجم.. مهووس بالتقنية والالعاب والفنون والعلومِ والقراءة وملم بآخر المستجدات على شبكات التواصل الاجتماعي، وتم اختيار أسم هذه المدونة "عشوائيات الأنترنت" للتعبير عن عشوائيات الموجودة في الانترنت.



close