5 مواقع عليك أن تدمنها أكثر من فيسبوك وتويتر!

5 مواقع عليك أن تدمنها أكثر من فيسبوك وتويتر!

مواقع عليك أن تدمنها أكثر من فيسبوك وتويتر !
5 مواقع عليك أن تدمنها أكثر من فيسبوك وتويتر!

5 مواقع عليك أن تدمنها أكثر من فيسبوك وتويتر!

1- موقع تيد TED:

تيد، ted هي اختصار لـ Technology تكنلوجيا Entertainment “ترفيه”. 
Design “تصميم”. تيد عبارة عن مؤتمر او قاعة محاضرات بجيلها الناس من مختلف انحاء العالم، وألقى فيها محاضرات ناس مبدعين زي بيل جيتس (مؤسس شركة Microsoft) 5 مواقع عليك أن تدمنها أكثر من فيسبوك وتويتر!

 بيل كلينتون، لاري بايج (مؤسس Google) وغيرهم كتير، الفكرة ان ted بـ يمنحهم 18 دقيقة كحد أقصى لإلقاء أفضل محاضرة في حياتهم.. وبتكون فعلا رائعة. اللينك ده فيه كل محاضرات الموقع مترجمة للغة العربية،" 5 مواقع عليك أن تدمنها أكثر من فيسبوك وتويتر!".


5 مواقع عليك أن تدمنها أكثر من فيسبوك وتويتر!

2- موقع Udacity او Coursera:

واحد من أشهر مواقع الكورسات الونلين على النت، تلاقي عليه كورسات مجانية في كل المجالات وأحيانا بتاخد شهادة بعد ما تخلص الكورس، الموقع كنز لاي حد عائز يتعلم، الكورسات بتكون باللغة الإنجليزية، فحاول تحسن 
من لغتك عشان تقدر تتفاعل مع كل محتويات الكورس وحلقات النقاش.

3- موقع رواق Rwaq :

اغلب المحتوي العلمي على النت بيكون باللغة الإنجليزية، وده بيكون عائق امام بعض الناس اللي مستوي اللغة عندهم ضعيف. المحتوي العربي الفترة الأخيرة بدات تظهر فيه بعض المواقع المحترمة واللي مبذول فيها جهد رائع، زي مثلا رواق هي منصة بتقدم كورسات باللغة العربية في مختلف المجالات، الكورسات كلها. مجانية والتسجيل فيها سهل جدا."5 مواقع عليك أن تدمنها أكثر من فيسبوك وتويتر!".


4- موقع ويكي هاو wikihow :

" اسأل مجرب ولا تسأل حكيم "، نفسك تعمل حاجة معينة ومش عارف الطريقة، طريقة عمل المكرونة مثلا؟، التزلج على الجليد؟ رسم؟ ........... الخ" الموقع ده موسوعة عن كيفية عمل أي شيء، ولذلك جميع مقالات ويكي هاو تبدأ بـ. “كيف” أو “How to"ما يقرب من 100 ألف مقال في شتي مجالات الحياة، والفيديو لا يتعدى الـ 10 دقائق، يعني ممكن تسمعه وانت واقف في المترو. الموقع متوفر ب 60 لغة منهم العربية.

5- موقع العلوم الحقيقية، او الباحثون السوريون:

الموقعين رائعين، ينشروا أحدث ما وصل اليه العلم من أبحاث واكتشافات ومقالات مترجمة، بالإضافة لمقالات في اغلب مجالات الحياة (طب - رياضيات - اقتصاد - نفس - ........).
تابعهم وتستفاد جدا ان شاء الله.

المواقع دي لو حضرتك تابعتها بشكل يومي، مقدار العلم اللي ممكن تحصله منها يعادل العلم اللي اخدته في التعليم الحكومي ويزيد، وكل اللي انت محتاجة :( كمبيوتر - نت - قلم وورقة - وحبة إرادة). "5 مواقع عليك أن تدمنها أكثر من فيسبوك وتويتر!".